Bezpečnost na silnicích jako výhodný byznys
Už řadu let jsme svědky sílícího boje s tzv. silničními piráty, kteří brázdí české silnice, způsobují smrtelné nehody, ohrožují ostatní účastníky silničního provozu, chovají se jako hovada a z některých článků v novinách a reportáží v televizi mám pocit, že snad i žerou malé děti. V zájmu boje proti těmto nebezpečným individuím jsme svědky neustálého přitvrzování silničních předpisů, sankčních mechanismů a rozšiřování pravomocí kontrolních orgánů. Nicméně piráti řádí dál. Přitom by tihle lidi neměli na silnicích dávno už co dělat, po zavedení bodového systému si jeho autoři slibovali, že všichni piráti budou do jednoho maximálně dvou let bez řidičáku.
Když tedy ta armáda policistů, nové pravomoci, zvýšené pokuty a bodový systém nepostihuje piráty, neb ti se na českých silnicích neustále vyskytují, na koho to tedy dopadlo nejtvrději? Odpověď je, že na nás všechny ostatní, obyčejné řidiče. Troufnu si tvrdit, že 99% řidičů nemá jiný zájem, než přemístit se bezpečně z bodu A do bodu B. Bohužel, jako v jakékoliv jiné sociální skupině, i zde se nachází určitá část patologicky se chovajících jedinců. Když se jedná o tak rozsáhlou skupinu lidí, jakou jsou uživatelé motorových vozidel, je jasné, že i když se jedná o mizivé procento všech řidičů, bude jich i tak docela dost.
Člověk by řekl, že když se bojuje s piráty, policie se bude snažit kontrolovat a postihovat zejména ty přestupky, které vážně ohrožují ostatní účastníky silničního provozu a kterého se dopouštějí především tito jedinci. Mám na mysli agresivní způsob jízdy, nebezpečné předjížděni, nedávání přednosti v jízdě, podjíždění na dálnici, nedodržování bezpečné vzdálenosti apod. Nicméně tak policie nečiní nebo tak činí velmi zřídka. Čeho jsme naopak svědky velmi často, je různé bukaření s radarem na přehledných úsecích s rychlostními omezeními, instalování radarů všude možně i nemožně, namátkových silničních kontrol, kdy vám vlezou i do lékárničky atd. Člověka pak napadá myšlenka, jde jim vlastně vůbec o bezpečnost silničního provozu? Nebo je zatím něco jiného?
Staré přísloví říká, že o peníze jde vždy až v první řadě a v tomto případě to platí stoprocentně. Politici a vysoce postavení policisté totiž zjistili, že si na bezpečnosti silničního provozu můžou postavit celkem slušný byznys. Autem v dnešní době jezdí spousta lidí a když se jednou za čas většinu z nich podaří zkasírovat, je z toho pěkný ranec peněz. Pod rouškou boje za vyšší bezpečnost silničního provozu se tak stáváme svědky toho, jak se dopravní předpisy stávají stále složitějšími a nelogičtějšími, jak jako houby po dešti rostou i na přehledných úsecích pochybná omezení rychlosti a jak se cedule značící začátek obce pomalu posunují dále a dále od zástavby. Cílem už totiž dávno není dostat ze silnice piráty, ale donutit co nejvíc účastníků silničního provozu porušit nějaký ten předpis a zkasírovat je.
Je veřejným tajemstvím, že na řadě dopravních oddělení PČR existují kvóty, kolik je třeba vybrat na pokutách, kdo kvóty neplní, má průšvih. A tak se kontroluje zejména tam, kde je vybrat pokutu nejsnazší, nikoliv tam, kde je porušování předpisů nebezpečné. K dokonalosti tenhle byznys dotáhly některé obce, kde se příjmy z pokut stávají předem plánovanou položkou v rozpočtu. Jen si to uvědomte. Městská policie, tedy zaměstnanci obce, mají pravomoc dodržování dopravních předpisů v obci kontrolovat. Když vás u něčeho chytí a vy nesouhlasíte, kdo celou záležitost posoudí? Ano, jsou to opět zaměstnanci obce. A kdo nakonec vaše peníze zinkasuje? Ano, je to opět obec. Člověk nemusí být Sherlock Holmes, aby si domyslel, k jakému chování takto nastavená pravidla obce motivují.
Navíc policie a politici mají svou roli velmi usnadněnou. Za prvé tím, že každou novou regulaci a rozšíření pravomocí mohou přikrýt vzletnými frázemi o boji za větší bezpečnost, mávajíce statistikami mrtvých na silnicích. Obyčejný občan jim ještě zatleská v bláhové představě, že on je přece slušný řidič a jeho se to netýká. Vystřízlivění přijde až v okamžiku, kdy mu přijde domů obálka, že se dopustil silničního pirátství, jelikož dvacet metrů za cedulí obce jel mezi poli 62km/h. Za druhé je mezi běžnými občany jen málo rozšířeno povědomí o tom, co si policie může a nemůže dovolit, jaké jsou jeho možnosti a práva. Policisté jsou chytří a mají praxi. Jsou schopní vymyslet si na místě neexistující paragraf, tvrdit vám, že mají důkazy, které nemají, vyhrožovat vám zabavením řidičáku nebo vozidla, vše hlavně proto, aby vás donutili zaplatit, vy jste se nemohli odvolat a oni měli prachy v kapse a celou záležitost z krku. Přitom dle zkušeností lidí, kteří se touto problematikou dlouhodobě zaobírají, je u nás až 60% pokut za dopravní přestupky uděleno protiprávně, ale prochází jim to, jelikož lidi radši zaplatí na místě.
Teď se zdá, že krom státu se chce na tomhle byznysu přiživit i soukromý sektor, první vlaštovka byl odtahový byznys známý z mnoha větších měst, kdy si policisté a odtahovky šly vzájemně na ruku. Nový návrh z dílny expertů ministerstva dopravy otvírá další možnosti. Podle tohoto návrhu, by si všichni řidiči, kteří se tzv. vybodovali, měli povinně zaplatit školení, které má zabránit tomu, aby opět porušovali předpisy. Má se skládat z devatenácti hodin jakéhosi sezení, zaměřeného na sebereflexi, zodpovědnost a osobní strategii vyhnutí se recidivě. Představuji si něco ve stylu: "Ahoj, já jsem Petr, dvakrát mě změřili v obci, jednou mimo obec, jednou jsem jel bez pásů a jsem silniční pirát." Docela pochybuji, že devatenáct hodin povídání skutečnému pirátovi zabrání chovat se dál jako hovado. Druhá část má být sedm hodin kurzu první pomoci zážitkovou metodou. Neříkám, že se to nehodí, ale opravdu mi nějak nejde do hlavy, jak kurz první pomoci zabrání recidivě v páchání přestupků. Celé to má stát bratru 9000Kč. Tady se okamžitě nabízí otázka, kdo tato školení bude dělat a tyto peníze zinkasuje, ročně se u nás vybodují nějaké čtyři tisícovky řidičů. To máme nějakých 36 milionů korun, což je už docela hezký balík. Školení bude povinné, takže příliv klientů je zaručen. Dal bych krk za to, že tenhle kšeft dostane nějaká spřátelená firma nebo agentura.
Troufám si tvrdit, že tento trend bude i nadále pokračovat do doby, než veřejnost odmítne další vytahování peněz ze svých kapes za bagatelní přestupky v zájmu boje za větší bezpečnost a nezačne si klást správné otázky. Např, jak je možné, že ve státě, kde je snad nejvíc policistů na hlavu a šrouby se neustále utahují, se stále nedaří zatočit se silničními piráty nebo jestli náhodou nové pravomoci policistů nemůžou být krom pirátů taky použity proti nim. Do té doby tenhle výhodný byznys jenom pokvete.
Pavel Starý
Zkorumpovaná UEFA a finále v Baku
Arsenal postoupil do finále Evropské ligy, pro mě jako fanouška tohoto londýnského klubu je to skvělá zpráva. Do chvíle, než jsem zjistil, kde se finálový zápas má hrát. V Baku, hlavním městě Ázerbájdžánu.
Pavel Starý
Arogance moci Finanční správy
Od chvíle, co ministerstvo financí řídí hnutí ANO, začaly se ve velkém měřítku používat zajišťovací příkazy, zřejmě pod vlivem hesla: "všetci kradnú". Přitom v soudních sporech zatím Finanční správa prohrála 35 z 89 případů.
Pavel Starý
Žijeme ještě v právním státě?
Dle Nejvyššího správního soudu může být tzv. pojištění proti pokutám bráno jako přitěžující okolnost a klientům těchto firem mohou být udělovány vyšší tresty. To je velmi špatný signál o stavu justice i právního prostředí u nás.
Pavel Starý
Případ Pelikán
Ministr spravedlnosti v demisi Robert Pelikán oznámil konec v politice. Pokud bude Andrej Babiš jmenován znovu premiérem, v jeho vládě nebude a rezignuje i na poslanecký mandát. Co to vypovídá o něm, o hnutí ANO a budoucí vládě?
Pavel Starý
Agente Bureši, odstupte
Dle pravomocného rozsudku slovenského krajského soudu je Andrej Babiš veden ve svazcích StB oprávněně. Trestně stíhaný předseda vlády v demisi se nechal slyšet, že se bude dál soudit.To ale na věci nic nemění.
Pavel Starý
Nebuďme jako oni
S blížícím se termínem druhého kola prezidentských voleb a vrcholící kampaní cloumají se zastánci obou kandidátů stále větší emoce. Zejména ta vzdělanější část populace by se ale měla snažit chovat racionálně.
Pavel Starý
Proč zprávu OLAF ještě chvíli neuvidíme
České úřady se o zprávu OLAF ohledně dotace na farmu Čapí hnízdo dělit nechtějí, hledají se hlavně záminky, proč ji neuvolnit. Je to jen odkládání nevyhnutelného, ale je k tomu důvod, zpráva se nesmí na veřejnost dostat moc brzy.
Pavel Starý
Klid na práci
Designovaný premiér se ani nepokouší sestavit ve sněmovně koalici, předseda sněmovny zpochybňuje nezávislost policie a justice, Okamura a spol. vyhlásili válku novinářům. Co to vypovídá o nové politické reprezentaci?
Pavel Starý
Karty ve sněmovně jsou rozdány
Moje slova z předchozího blogu se naplňují. Jasná vládní koalice se v nové sněmovně nerýsuje. Kde jsou příčiny současného stavu a jak to celé nakonec dopadne?
Pavel Starý
Největší problém ANO? Babiš
ANO s velkým náskokem vyhrálo volby do poslanecké sněmovny. Nicméně chleba se začne lámat až po volbách, kdy se vyjednává vládní koalice. Největší překážkou na cestě k úspěchu přitom paradoxně může být sám předseda hnutí.
Pavel Starý
Pokrok nezestátníš
Stát, který je neefektivní takřka ve všech sférách svojí činnosti, má stále větší ambice. Jestli se jeho role někde projevuje opravdu ukázkově jako zbytečná, či spíše škodlivá, je to právě rozvoj nových technologií a služeb.
Pavel Starý
Sobotka překvapil, tím to ale končí
Místo očekávaného odvolání ministra financí Andreje Babiše oznámil premiér Sobotka demisi celé vlády, čímž zejména politiky z ANO trochu vykolejil. Otázka zní, bude mu to k něčemu? Podle mě ne.
Pavel Starý
Tu jsme to trochu přešvihli s tou fiskalizací
Poslední dobou internetem hojně koluje výrok amerického prezidenta Reagana o přístupu státu k ekonomickým subjektům. Já bych rád vypíchl jiný výrok, který není ani tak zajímavý svým zněním, jako spíš tím, kdo jej pronesl.
Pavel Starý
Začátek konce "Ever Closer Union"
Do nedávna se zdálo, že v EU není jiné cesty, než stále těsnější spojení a spolupráce členských zemí. Neústupnost a tvrdohlavost evropských politiků nakonec způsobila, že se unie pomalu ale jistě začíná štěpit.
Pavel Starý
Na pivo bez nenávisti, zato s policií
Celá věc okolo vyhození Matěje Hollana a jeho jmenovce Stropnického z brněnské hospody U Poutníka nabývá absurdních rozměrů. Budou odteď chodit HateFree politici na pivo s policejní ochranou?
Pavel Starý
Ožívá v Blansku občanská společnost?
Poslední dobou u nás v Blansku vznikly dvě zajímavé občanské iniciativy. Neříkám, že by byly zdaleka první, jen se oběma podařilo dostat do širšího povědomí a mluví se o nich. Blýská se v Blansku na lepší časy?
Pavel Starý
Fašizuje se i NATO?
Vrchní velitel amerických sil v Evropě v projevu před senátní komisí prohlásil, že do proudu lidí směřujících do Evropy se velmi pravděpodobně vmísili i bojovníci IS. Přestanou zastánci volné migrace toto nebezpečí přehlížet?
Pavel Starý
Jak to bylo s uprchlíky za komunismu
Západními politiky nám je předhazováno, že jsme málo solidární. Že přece Češi za minulého režimu taky prchali na západ. Dá se tehdejší situace s tou dnešní opravdu srovnávat?
Pavel Starý
Pořad Ano, trenére!? Jen reality show z venkova
Nový pořad FTV Prima pro mě byl zatím zklamáním. Zatímco řada restaurací se po návštěvě Zdeňka Pohlreicha výrazně zlepšila, František Straka podobný úspěch u fotbalistů nejspíš nezaznamená.
Pavel Starý
Aféra dieselgate ukazuje pravou podstatu regulací
Že automobilky švindlují s udávanou spotřebou a emisemi, se v okruhu lidí, kteří se o toto téma zajímají, ví už dlouho. Proč to prasklo až teď a jaké z toho pro nás plyne poučení?
předchozí | 1 2 3 | další |
- Počet článků 57
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1574x